Friday 11 January 2013

“Kenapa bila saya lewat pam, susu yang keluar cair je?”

Faktor yang Mempengaruhi Kepekatan Susu Ibu

Ramai di kalangan ibu-ibu yang bertanya dgn mama wiwin, persoalan yang sering bermain-main di fikiran ibu-ibu menyusu. Saya sendiri pernah mengalaminya. Satu ketika dulu. Keluar dgn anak-anak dari awal pagi 9 sehingga 2 petang baru balik, Sampaikan nak mengepam pun tak dan..kul 2 lebih baru sempat nak mengepam dan nak solat Zohor . Saya pun pelik bila dah lepas mengepam susu tadi kelihatan cair tak seperti selalu .pekat.... Tertanya-tanya dalam hati . Apa lagi mama wiwin pon carilah pak googles.

Rujukan kelly.com ibu terdiri daripada foremilk dan hindmilk.Foremilk ialah susu yang diperolehi di awal penyusuan (biasanya kurang kandungan lemak) manakala hindmilk adalah susu di penghujung penyusuan (lebih berlemak). Faktor utama yang menyumbang kepada kandungan lemak dalam susu ibu adalah kekerapan ibu menyusu, selain pemakanan ibu dan breast compression.

Kalau nak tahu, lebih kerap susu dikeluarkan dari ibu, lebih tinggi kandungan lemak susu tersebut. “the less milk in the breast, the higher the fat content”. Ingat equation di bawah ni... Full breast is a big NO. Red alert! haha.. Meh saya story sikit kisah di sebalik fakta ini..



Hakikatnya, hanya satu jenis susu sahaja sebenarnya yang dihasilkan oleh si ibu, iaitu susu hindmilk. Semasa susu dihasilkan, butiran lemak (fat globules) dalam susu akan melekat pada dinding alveoli (di mana susu dihasilkan). Di antara tempoh penyusuan, susu ibu akan terkumpul dan mengalir keluar meninggalkan lemak tadi di milk ducts. Semakin lama kita menjarakkan waktu menyusu /mengepam, semakin rendah kandungan lemak dalam foremilk. Apabila let-down-reflex (LDR) berlaku, aliran susu lebih laju melalui ducts sehingga disalurkan keluar.
Apabila breast mula mengosong (ada ke perkataan ni??), butiran lemak (fat globules) tadi akan mula mengalir melalui ducts (dengan bantuan LDR). Sebab itu bila berlaku LDR, semakin cepat susu hindmilk dikeluarkan. Dan semakin lama proses penyusuan berlaku, semakin banyak hindmilk dapat dikeluarkan.
Patutlah susu tadi dalam keadaan cair dari selalu selalunya pam 3jam sekali,  Foremilk dah terkumpul banyak...

Dan sebab itulah, ibu kena kerap kosongkan breasts kerana kalau tidak, signal 'red light' (macam kat gambar atas tu) akan dihantar kepada otak supaya jangan hasilkan susu lagi kerana susu dah penuh..susu tak diperlukan lagi.. Lama-kelamaan susu pun kering...

So mama dan para ibu kat luar sana, jangan lupa masa atau jadual pam anda. Hehehe. Dan Pengambilan Supplement juga Penting untuk memastikan susu lancar dan pekat serta berkhasiat. Almaklumlah kita ni , jarang nak makan makanan yang seimbang dan semua vitamin yg diperlukan oleh tubuh. So tambahlah dengan pengambilan makanan tambahan. 

Ni dia makanan tambahan yang paling saya suka ....ESP . Terbaekkkk





Jika berminat boleh add saya di FB azlina aziz atau 

Cara membuat pesanan:
  • Email ke mama_azimazam@yahoo.com.my, atau SMS/ wassap ke 018 4044834 untuk pesanan.Boleh dapatkan set percubaan dari saya. 
  • Anda juga boleh terus kecawangan shaklee berdekatan anda dan membuat pembelian menggunakan ID: 882909 untuk pembelian pada harga ahli. Setelah pembelian bagi saya invoice dan saya akan memberi konsultasi percuma sepanjang pengambilan produk.

No comments:

Post a Comment