Friday 3 May 2013

Menghilangkan Rasa Letih . .


Assalamualaikum . . Dalam kita menguruskan urusan rumah tangga sedikit sebanyak mesti kita berasa letih kan ? Baiklah hari ni mama wiwin nak bagi tau mama mama semua tentang makanan yang dapat mengurangkan rasa letih . .Hmmm . . jom kita tengok apa jenis makanan tu ? 


4 Jenis Makanan yang Dapat Mengurangkan Rasa Letih:



1) Oatmeal.


Oatmeal atau mil oat dianggap sebagai makanan super kerana kemampuannya dalam menjaga kesihatan pencernaan. Atas sebab itu, banyak amalan perubatan dan nutritionist yang menggalakkan pesakit diabetes mengambil oatmeal, terutama bagi membantu menjaga kadar gula darah supaya berada pada paras normal. Kerana keperluan kandungan serat yang tinggi ini penting bagi pesakit diabetes, Alfalfa juga boleh diambil sebagai pilihan selain makanan yang berserat tinggi lain.

Selain kandungan serat yang tinggi, oatmeal yang menyediakan magnesium, protein dan fosforus, tiga nutrient yang signifikan dan secara langsung mempengaruhi tahap tenaga, menjadikannya sebagai makanan ideal untuk memerangi keletihan. Oatmeal juga merupakan sumber vitamin B1 (tiamin), yang berperanan penting dalam penghasilan tenaga oleh badan.

2) Yogurt.

Teksturnya yang lembut, membuatkan yogurt dapat diproses dengan cepat oleh tubuh menjadi tenaga berbanding makanan padat. Ia mengandungi probiotik- bacteria baik yang membantu mempertahankan ekosistem usus agar sentiasa sihat dengan melindunginya dari pathogen dan membantu tubuh menyingkirkan bacteria berbahaya.

Kajian terbaru Universiti Toronto menunjukkan probiotik dapat membantu mengurangkan gejala keletihan kronik dengan meningkatkan kadar asid amino triptofan pada otak. Triptofan dikenali sebagai pemangkin serotonin, suatu neurotransmitter yang membantu merangsang tidur dan mempromosikan perasaan tenang, membantu mengatasi keletihan sama ada dari segi fizikal dan emosi.

3) Bayam.

Bayam penuh dengan kandungan nutrient penting yang membantu melenyapkan keletihan. Sayuran ini tidak hanya menjadi sumber terbaik daripada segi sumber zat besi, tetapi juga sangat kaya dengan magnesium dan kalium. Zat besi memainkan peranan secara langsung dan penting dalam menghindari keletihan. Kadar zat besi yang rendah dalam tubuh menyebabkan keletihan baik daripada aspek fizikal dan mental serta anemia.

4) Kekacang dan biji-bijian.

Biji labu, badam, kacang gajus dan kacang hazel mempunyai semua sumber magnesium yang membantu melawan keletihan otot. Kandungan triptofan yang banyak ditemui dalam biji bijan, biji bunga matahari, biji labu, biji gajus, walnut dan badam berfungsi melawan keletihan emosi yang secara langsung membantu meringankan keletihan fizikal.



Baiklah . . so mama mama semua dah tau kan ? emmm ada juga mama mama dekat luar sana yang mengeluh susah lah nak buat makanan ni :( Tak pe jangan risau . . Mama mama semua boleh mengambil supplemen dan Vitamin yang Membantu Mengatasi Masalah Keletihan, Penat & Kurang Bertenaga:


Cubalah kombinasi supplemen seperti berikut:

1.Vitalea Iron Formula



Mengandungi 12 vitamin dan 7  mineral penting untuk tubuh. Penambahan tenaga segera, kecergassan tubuh, kekuatan mental, membantu sistem memori agar lebih fokus dalam tugas seharian.




2.B-Complex



Mengandungi  8 komponen vitamin B yang penting. Ia menukarkan makanan kepada tenaga, membantu penghadaman, menukar lemak sekaligusmengurangkan masalah keletihan.




3.Ostematrix (Calcium-Magnesium)



Gabungan kalsium dan vitamin D yang membantu penyerapan kalsium dengan berkesan. Meringankan stress, menguatkan tulang,memperbaiki masalah kekejangan.






4.Energizing Soy Protein



Mengandungi kesemua 9 asid amino penting yang diperlukan tubuh. Membekal tenaga dengan segera dan meningkatkan imun, mencegah migrain, insomnia dan tekanan.


5.Alfafa


Mengandungi nutrisi penting untuk tubuh. Melegakan keletihan.







Supplemen ini sangat sesuai diambil oleh Ibu Mengandung & Ibu Menyusu serta sesiapa sahaja baik lelaki mahu pun perempuan. Jangan Bimbang! Ianya semulajadi,selamat dan mendapat endorsement dari FDA.

Jangan biarkan diri anda terus berada dalam keletihan dan tidak bertenaga kerana terlalu berkira-kira untuk membelanjakan wang anda ke arah gaya hidup yang lebih sihat dan kekal bertenaga.

Bila anda sihat, orang yang sayang disekeliling anda juga bahagia! 

jom klik >>
http:// mama2win.blogspot.com


✔ DIJAMIN HALAL & DILULUSKAN KKM
✔ TIADA KESAN SAMPINGAN
✔ SERVIS PANTAS & KONSULTASI PERCUMA

Jika anda berminat untuk mendapatkan Set Breastfeeding Shaklee, boleh:
1. PM saya, Azlina set bersalin penyusuan dihttps://www.facebook.com/azlina.aziz.336
2. Call/SMS atau WhatsApp saya di 018 4044834

No comments:

Post a Comment