Tuesday 7 May 2013

Ketahui lebih lanjut tentang MIGRAIN . .

Assalamualaikum :) Panas cuaca harini kan mama mama semua ? hmmm selalu kalau cuaca panas macam ni kalau pada mereka yang tak tahan mesti dah kena migrain ataupun sakit kepala . . Oh ok hari ni  mama wiwin nak kongsi dengan mama mama semua fakta tentang MIGRAIN :) ehehehehe . .


Sakit kepala atau migrain ?
Migrain ketika hamil adala sesuatu yang rumit . Hal ini kerana migrain bukanlah sakit kepala yang ringan . Sakit kepala disebabkan migrain tidak dapat dapat dihilangkan dengan panadol . Selain itu juga sakit kepala akibat migrain boleh berlangsung sehingga beberapa jam tetapi jika tidak diberi rawatan boleh berlangsung selama beberapa hari . Hal ini boleh mengakibatkan loya , muntah sensitif pada cahaya dan cahaya bising .


Beza antara migrain dengan sakit kepala biasa ialah migrain ini mempunyai aura :) hah aura ni tiada kepada sakit kepala biasa tau . . Antara aura aura pesakit migrain ni akan rasa adalah jeng jeng jeng . .

  • Pesakit mungkin akan melihat silauan cahaya ditempat gelap (blindspot)
  • Merasa kebas pada seluruh anggota badan 
  • Merasa sakit seperti jarum dicucuk 
  • Berasa lemah badan dan susah untuk bertutur 

Selalunya aura ni akan datang menjengah beberapa jam sebelum pesakit diserang migrain .
Disini adalah beberapa punca migrain ni :
  • Kekurangan zat nutrisi
  • Faktor keturunan 
  • Kesan dari pengambilan ubat-ubatan 
  • Wanita yang mengalami haid atau pra haid 
  • Terlalu banyak mengambul kaffein 
  • Mengambil makanan yang mengandungi MSG dan nitrates
  • Memakan atau meminum minuman berperisa coklat 
Biasanya pesakit migrain akan dibekalkan dengan ubat-ubatan yang banyak . Tetapi bagi mereka yang sering diserang migrain mereka akan diberikan pillkiller untuk melalikan sistem dalam badan mereka daripada kesakitan yang ditanggung . Hmm kalau dah tinggi sangat dos dadah yang diberikan mestilah ada effect untuk badan kita kan ? Jadi dekat sini mama wiwin cadangkan pada penghidap migrain ni amik je SUPLLEMENT SHAKLEE sebenarnya supllement ni diperbuat daripada bahan makanan dan juga ekstrak daripada makanan2 yang membekalkan nutrien harian . .

Antara supllement yang disarankan untuk pesakit migrain ini : )

1.OSTEMATRIX 


  • Meringankan Stress - Mengimbangi tekanan darah , memelihara denyutan jantung , impuls araf , penenang saraf , menggalakkan tidur selesa , memperbaiki jantung berdebar , gementar dan stress , memperbaiki depresesi mood swing , sakit kepala dan pitam .
  • Memperbaiki masalah haid - Kajian menunjukkan dengan mengambil 1000mg kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil .
2.B COMPLEX 


  • Vitamin B2 (riboflavin) dan vitamin B6 (pyridoxine) telah terbukti membantu mengurangkan kesakitan akibat migrain . Vitamin B lengkap dalam B Complex shaklee bukan sahaja mengurangkan risiko diserang migrain tetapi juga mencegah penyakit penyakit lain seperti dipersesi , strok dan sebagainya .

Bagi penderita migrain anda hendaklah tahu penyebab anda diserang migrain . Jika ia berpunca dari pemakanan kawal pemakan anda , jika dari bunyi bising cari tempat yang mendamaikan . Anda juga boleh menulis diari jika anda diserang migrain dengan cara ini agak mudah untuk anda berbincang dengan doktor tentang penyakit migrain anda :) 

✔ DIJAMIN HALAL & DILULUSKAN KKM
✔ TIADA KESAN SAMPINGAN
✔ SERVIS PANTAS & KONSULTASI PERCUMA


Jika anda berminat untuk mendapatkan Set Breastfeeding Shaklee, boleh:
1. PM saya, Azlina set bersalin penyusuan dihttps://www.facebook.com/azlina.aziz.336
2. Call/SMS atau WhatsApp saya di 018 4044834




No comments:

Post a Comment