Thursday 2 May 2013

Kenali Keputihan Dan Cara Mengatasinya


Assalamualaikum . . Hari ni mamawiwin ingin berkongsi tentang masalah keputihan . Sebenarnya keputihan ni seringkali menjadi tanda tanya kepada semua wanita kan ? Jadi hari ni kita akan tau apakah itu keputihan ? adakah keputihan itu bahaya ? bagaimana cara hendak mengatasi keputihan . . .


Apakah itu keputihan?Di kalangan pakar perubatan, keputihan dikenali dengan istilah Leucorrhoe atau Fluor Albus. keputihan sebenarnya adalah cairan yang keluar dari vagina. keputihan ada dua jenis iaitu normal dan abnormal yang sudah menjadi penyakit. kamu perlu prihatin dengan jenis keputihan kedua ini.

Keputihan normalDalam keadaan normal, cairan yang keluar adalah bening, tidak berwarna, tidak berbau dan tidak gatal. Keputihan normal ini juga boleh dijadikan ukuran tingkat kesuburan si gadis. Sekiranya cairan putih bening ini sepanjang 20cm, ini menandakan yang kamu sangat subur. Cairan ini juga dikenali dengan nama cairan ovulasi.

Keputihan abnormalBerupa cairan seperti susu, cairan yang likat dan liat berwarna kekuningan atau kadang-kadang seperti gumpalan keju yang boleh menimbulkan rasa gatal. Sekiranya agak parah, cairan ini boleh berwarna keabuan sehingga kehijauan dan berbau hanyir serta busuk.

Punca keputihan abnormalhey,gadis!Ada beberapa sebab berlakunya keputihan abnormal. ingin tahu apakah dia?Antaranya ialah:

1. Kamu terlalu penat.
2. Berada dalam situasi yang sangat tertekan.
3. Jangkitan.
Ketahui pula jenis jangkitanSekiranya kamu merasakan keputihan abnormal kamu berlaku kerana jangkitan, cepat kenal pasti jenis jangkitannya agar lebih mudah untuk kamu mencari penawarnya.

1. Kurap Candidas atau MoniliaWarna putih susu, likat, berbau yang agak kuat dan vagina menjadi gatal.

2. Parasit Trichomonas VaginalisCairan keputihan akibat parasit kental, berbuih, berwarna kuning atau kehijauan dengan bau hanyir.

3. Bakteria GardnellaBoleh membuatkan vagina rasa gatal dan sangat terganggu. warna cairannya adalah keabuan, berair, berbuih dan berbau hanyir.

4. VirusKeputihan akibat infeksi virus juga sering ditimbulkan akibat penyakit kelamin seperti Condyloma, herpes, HIV / AIDS.

5. Benda asingHal yang satu ini kita sering abaikan, namun sebenarnya ia sangat penting. Benda-benda yang tidak sengaja masuk ke dalam vagina seperti rambut ataupun benang dari seluar dalam.

Cara Untuk Mengatasi Keputihan :)

  • Hindari penggunaan celana ketat karena dapat menyebabkan area tersebut lembab dan dapat menumbuhkan bakteri. Sebaiknya gunakan pakian dari bahan katon.
  • Hindari penggunaan cairan pembersih vagina karena dapat mengubah normal Miss V yang dapat menimbulkan infeksi dan peradangan.
  • Membersihkan area Miss V dari arah depan ke belakang untuk menghindari masuknya bakteri dan kuman dari daerah belakang.
  • Sebaiknya keringkan area Miss V setelah buang air kecil atau buang air besar menggunakan handuk atau tissu.
  • Kurangi konsumsi gula dan alkohol karena dapat meningkatkan jamur candida penyebab keputihan.
  • Perbanyak mengambil bawang putih karena diyakini memiliki kandungan anti jamur alami yang sangat berguna.
  • Perbanyak mengambil yogurt atau susu karena mengandung bakteri acidhopilus yang dapat menjaga keseimbangan bakteri.
Selain itu , anda juga boleh menggunakan ALFAFA SHAKLEE :)



Terdapat banyak manfaat yang anda dapat jika anda mengamalkan pengambilan ALFAFA ini antaranya ialah :
  • Tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia.
  • Melegakan sakit sendi dan belakang.
  • Menghilangkan kelesuan dan tekanan.
  • Memberi sensasi ‘rasa sejuk’ (alfalfa Shaklee mengandungi minyak Peppermint)
  • Memberi kelegaan semasa haid.
  • Merawat arthitis
  • Bagus untuk elergi dan ekzema
  • Merawat asma
  • Mencuci usus bagi membuang toksik
  • Mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor disebabkan jangkita dalam buah pinggang
  • Meneutralkan asid dalam badan
  • Merawat masalah keputihan pada wanita
  • Membesar dan menegangkan payudara
  • Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri
  • Memulihkan urat selepas bersalin
  • Membantu masalah penghadaman dan pencernaan
  • Meningkatkan stamina seorang suami
  • Melegakan sembelit
  • Milk Booster bagi ibu menyusu

Disini ada beberapa testimoni yang ingin dikongsikan :

1.Masalah Keputihan Menghilang Dan Susu Bertambah  

Noor ******** :
assalamualaikum,,saya pun teringin nak share dgn kawan2 semua, sy amek set b,iaitu alfafa,vitalea,vitac n b         complex. Alhamdulillah dapat buat stok susu untuk anak,umur dia 5 bulan, masih full bf. harap2 dpt teruskan hingga dia 2tahun.masalah keputihan yang di alami dr zaman remaja lg jg telah hilang. pastu kulit pun makin halus dan cerah..ni pic stok untuk my baby tu..

2.Pantyliner Bersih Walaupun Digunakan Dari PAGI Hingga Petang   


***z* *** **z** :
Testimoni : Saya memang mempunyai masalah keputihan semenjak dari bangku sekolah menengah lagi. Akibat daripada tak alert tentang kebersihan bahagian tu. Zaman sekolah belum pandai nak pakai pantyliner ke hape. Bila meningkat dewasa, saya perhatikan keputihan saya makin teruk tapi tak berani nak pegi klinik. Segan. Dengar2 doktor akan masukkan ubat dalam kita punya tu. Lagilah takut. Terbiarlah sampailah saya berkahwin dan hamil anak sulung. Semasa hamil, keputihan saya agak teruk jugak. Berbau dan berketul2. Malu dengan suami. Mujur suami jenis yang memahami. Suami suruh saya pegi check. Doktor bagi saya ubat yang masuk kat dalam kita punya tu. Malangnya tak lama lepas tu keputihan saya datang balik. Sedih. Giveup. Lepas tu langsung saya tak makan/pakai apa-apa produk pun sampailah saya mencuba set B yang ada mengandungi alfalfa. Saya dimaklumkan alfalfa boleh mengurangkan keputihan. Alhamdulillah setelah saya mencuba set trial yang untuk sebulan tu, keputihan saya dah x ade! Serius!!! Selalunya kalau saya pakai pantyliner daripada pagi, tengahari mesti dah penuh kesan keputihan tu tapi kali ni daripada pagi sampai petang, pantyliner saya bersih! Ya Allah rasa macam tak percaya. Saya tunjuk dengan suami, suami tersenyum je. Kalau dulu nak tidur pun saya terpaksa pakai pantyliner, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah... Tak sia-sia saya mencuba. Saya tak malu nak berkongsi kegembiraan dengan semua orang. Dulu ader.. sekarang tidak lagi....Hehe.Terima kasih Shaklee.:-)

✔ DIJAMIN HALAL & DILULUSKAN KKM

✔ TIADA KESAN SAMPINGAN
✔ SERVIS PANTAS & KONSULTASI PERCUMA


Jika anda berminat untuk mendapatkan Set Breastfeeding Shaklee, boleh:
1. PM saya, Azlina set bersalin penyusuan di https://www.facebook.com/azlina.aziz.3362. Call/SMS atau WhatsApp saya di 018 4044834
Insha-Allah saya akan bantu anda untuk mendapatkan hasil yang memberangsangkan


No comments:

Post a Comment