Friday 25 May 2012

SUSU IBU VS SUSU FORMULA

Selamat pagi semua mama - mama di luar sana yang sentiasa sihat dan ceria disamping bayi  yang comel dan aktif . Untuk memastikan bayi kita sihat dan sentiasa cergas hari ni jom kita kongsi bersama kebaikan susu ibu berbanding susu formula yang kita boleh beli di pasaraya, hypermarket, kedai ubat, diluar sana.. . melambak pilih je apa jenama yang kita nak beli dari yang harga yang murah sehingga yang mahal...
Bagi mama-mama yang baru melahirkan bayi tu harap dapatlah memberi sepenuhnya pada bayi kita susu ibu, susu kita sendiri yang tak dapat kita beli diluar atau pon dipasaraya-pasaraya ternama. 


Jom kita senaraikan apa kebaikan susu ibu VS susu formula :-

Kebaikan Susu Ibu:
(1) Makanan awal terbaik!
(2) Sistem imun yang lebih kuat; perlindungan daripada jangkitan, alergi, asma, kencing manis, obesiti dan lain-lain penyakit.
(3) Bayi yang lebih cerdik!
(4) Lebih mudah untuk di hadamkan.
(5) Ianya
PERCUMA!

(6) Mudah – Sentiasa tersedia segar pada suhu yang bertepatan.
(7) Rasa susu ibu berubah mengikut apa yang si ibu makan. Jadi, bantu memperkenalkan pelbagai rasa makanan kepada bayi (melalui susu).
(8) Kepekatan susu ibu juga berubah mengikut cuaca dan suhu sekeliling. Waktu tengahari yang apanas misalnya, susu ibu akan lebih cair agar bayi dapat hilangkan dahaganya terlebih dahulu sebelum mendapat susu akhir yang lebih pekat dan mengenyangkan. Pada waktu malam dan awal pagi yang sejuk misalnya, susu ibu akan lebih pekat berkrim untuk berikan lebih tenaga dan lemak yang bersesuaian untuk bayi.
(9) Menguatkan ikatan emosi di antara si ibu & anak.
(10) Kebaikan untuk IBU – membina keyakinan, membakar kalori, bantu mengecutkan uterus, serta mengurangkan risiko terhadap kanser payudara, uterus & ovari.
Kebaikan Susu Formula:
(1) Mudah – Sesiapa sahaja boleh berikan susu kepada bayi, tak semestinya ibu sahaja. Tak perlu kosongkan/ pam payudara pada waktu tertentu. Tak perlu cari ruang privasi untuk memberi susu.
(2) Kurang frekuensi penyusuan kerana penghadaman susu yang perlahan. Bayi akan tidur lebih lama.
(3) Ibu tak perlu risau untuk kawal pemakanan sendiri – boleh makan apa jua, atau tak makan langsusng (diet) kerana tak perlu risau tentang penghasilan susu badan.
Walaupun kebaikan Susu Ibu kelihatan lebih banyak berbanding Susu Formula, penyusuan susu ibu ini tidaklah semudah A-B-C, ya (namun, tidaklah menyusahkan sehingga memudaratkan si ibu). Bagi bakal mama-mama diluar tu perlu membuat persedian terawal sebelum melahirkan bayi dan perlu banyak membaca serta mengetahui cara-cara penyusuan yang betul dan mendapat supplement atau vitamin yang lengkap untuk diri sebelum melahirkan si manja.
Takut susu ibu kurang sewaktu /selepas melahirkan..jangan risau kita di shaklee ada set berpantang untuk  si ibu muda , ada juga yang tak suka pada jamu boleh bertukar pada set berpantang ini.
BERMINAT? DAPATKAN DISKAUN HEBAT DAN  SEBARANG PEMBELIAN ANDA LAYAK MENDAPAT KONSULTASI PERCUMA DARI SAYA

HUBUNGI DI 016 6661328 ATAU FB : AZLINA SHAKLEE
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

No comments:

Post a Comment