Wednesday 18 April 2012

BAYI PRA-MATANG DAN SUSU IBU

Bayi pra-matang akan dimasukkan dalam incubator jika beratnya kurang . kebanykan bayi pra matang ni yang melahirkan kembar. 


Macam saya , saya melahirkan azim azam sewaktu kandungan 7 bulan iaitu bayi pra-matang. Memang takde susu sangat, sampai menangis-nangis nak perah susu yang sikit. sampai puting pon berdarah-darah. Sebagai seorang mama, kasihan kan dua orang bayi yang lahir hanya berat 1.3kg dan 1.4kg sahaja yang duduk didalam incubator hampir 2 minggu untuk mencapai berat 1.7kg baru keluar dari incubator . Pertama sekali nurse akan minta susu ibu bukan susu formula.


Sewaktu mereka duduk di incubator , saya pon duduk dihospital sekali sehingga mereka mencapai berat 1.8kg baru keluar. habis pantang gaklah duduk kat hospital. memang dah tak pantang dah lah...mane taknya 40 hari kat hospital. Rugi tak pantang betul-betul  sib baik waktu tu saya ada ambil susu dan vitamin. kalu tak amik memang penat gila duk hospital dah lah waktu tidor tak teratur, dengan makan minum pon tak terpantang dengan nak jaga jahit operation lagi memang satu pengalaman yang tak dapat dilupakan lah...


Bercerita tentang susu ibu, di hospital kita digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya sehingga berusia 6 bulan. dan selepas 6 bulan barulah diberi makanan tambahan seperti bubur formula, air minuman sebagai tambahan terhadap penyusuan terus susu ibu sehingga umur bayi sampai kepada 2 tahun ke atas atau atas kehendak ibu dan anak. Untuk bayi pra matang seperti anak saya memerlukan susu ibu untuk mereka cepat menaikkan berat badan dan juga memerlukan belaian dan urutan . nanti kita belajar pula teknik untuk bayi menambahkan berat badan yer...


Di hospital saya di ajar bagaimana mengepam susu ibu yang kurang . pertama sekali masa. peruntukan 4 jam sekali untuk mengepam susu ini bermaksud start pukul 6 pagi so 10 pagi pam lagi, pukul 2 pam lagi dan seterusnya . jangan miss walaupon tengah malam. kedua urutan di payudara , ketiga   vitamin / supplement perlu diambil oleh si ibu jika mempunyai susu yang kurang (milk booster) dan si ibu lebih cergas. bila si ibu ceria dan cergas outamatiknya kita kurang tekanan.  keempat jangan stress, bila si ibu stress susu akan berkurangan.


Simpan lah susu yang kita pam tadi didalam peti sejuk dan dilabelkan tarikhnya. Boleh bertahan selama 72 jam , jika kat tempat beku boleh bertahan selama setahun. 


mama-mama kat luar sana mesti tahu kan kebaikan susu ibu, dpt mengurangkan risikio Sindrom kematian bayi mengejut, jangkitam telinga tengah, kesejukan, demam selsema, asma, leukimia, ekzema dan banyak lagi. tahu tak dengan memberi penyusuan kepada bayi boleh juga menurunkan berat badan si ibu.. credit pada ibu-ibu yang memberi susu badan kepada anak-anak, seiring itu gak boleh kurus.

No comments:

Post a Comment