Thursday 19 April 2012

20 TIPS ANAK BELAJAR

Selamat pagi jumaat mama-mama diluar sana... hari ni mama rasa ceria sangat nak tau sebab apa mama si mata $$$$$$ ni en somi dapat BONUS semalam. Lagipon anniversary mama 2win 26/4/2012 dah masuk 7 thn. Alhamdulillah semoga Allah mempermudahkan perjalan kehidupan kami sekeluarga.


Pagi ni mama nak citer sikit / nk bg tips sikit tentang anak belajar untuk anak 1-2 tahun.  


PART 1 Pertama - Kelima)


Pertama : Meneroka Objek 
Anak-anak mula mengunakan tangan untuk meneroka objek yg ada disekitar mereka . dia akan mengenggam dan memegang objek itu utk mengembangkan kemahiran fizikalnya.






Kedua : Perlu Tidur Yang Cukup
Wujudkan rutin waktu tidur yang konsisten utk anak-anak dan perlu tidur siang walaupon sekejap untuk mendapat rehat yang cukup. sekurang-kurangnya mama pon dapat rehat juga ...hehehe. Semakin letih si kecil semakin sukar untuk mereka tidur dengan baik.


Ketiga : Luahkan Emosi.
Sudah pandai Meluahkan kasih sayang kepada kita mereka akan mencium dan membelai kita sebagaimana kita membelai mereka. Dia juga dah pandai menunjukan emosi yang lebih kuat iaitu MARAH.


Keempat : Tunjukkan Perasaan Seronok dan Gembira
Bila kita membawa meraka berjumpa dgn nenek, datuk atau kaum keluarga atau rakan-rakan mereka mula mengambarkan keseronokan meluangkan masa bersama. Dengan ini menunjukan dia sedang membina suatu hubungan yang erat dan mesra.


Kelima : Berkongsi 
Sebut berkongsi , anak kembar mama 2win tak suka berkongsi barang/ permainan. Tapi anda boleh mengatasinya dengan memberi ganjaran jika dia suka rela mahu berkongsi barang. 

No comments:

Post a Comment