Friday 16 November 2012

Kenapa Perlu Berpantang Selepas Bersalin

Soalan tu... saya tujukan pada semua ibu-ibu kat luar sana. Dulu Uolss duk dengan mak mertua atau mak sendiri semasa dalam pantang. Mama Wiwin duk dengan mak mertua sebab mak mertua labih muda dari mak saya so dia boleh tolong tengok-tengok kan , lagi pula waktu tu saya mak tinggal dengan mak mertua.

Mak mertua saya moden sikit dan cara / penjagaan saya dalam pantang taklah rumit sangat , ini tak boleh itu tak boleh ...

Dalam masa 7 hari selepas bersalin kami panggil bidan kampung untuk berurut di waktu pagi, pagi-pagi dah mandi air akar kayu dan herba serta pokok tetulang... pernah tengok tak. Dalam semasa pantang saya tak makan jamu sebab panas , so saya bertukar pada set berpantang shaklee di mana lebih pada vitamin kesihatan . 

Walaupon berulang alik ke hospital badan saya masih cergas dan segar . Setiap hari saya akan ke hospital sebab wiwin masih di incubotor sehingga berat meningkat .

Wah panjang lebar pulak si mama wiwin ni kan...  Kenapa yerk kita kena berpantang. Cuba bagi 10 sebab. 


No comments:

Post a Comment