Monday 9 December 2013

Bengkak Susu

Ouchhhh Sakitnyer, tak boleh nak beri anak susu sebab sakit sangat Bengkak susu... Mana-mana ibu yang sudah merasai masalah Bengkak Susu pasti tahu bertapa seksanya rasa. 

Apa punca Bengkak susu ?
Susu tersumbat boleh berlaku apabila salah satu salur susu dalam payudara tersumbat 
(boleh rujuk gambar dibawah) 




Bengkak susu terjadi kerana :-
- Jangkitan yis
- salah cara lekapan
- stress/ tak cukup tidur
- salur susu terhimpit dengan tangan sewaktu tidur ataupon disebabkan pemakaian underwire bra
- Tidak pam 2jam dan hanya menunggu susu penuh baru pam
- susu mengering dibahagian puting terlalu tebal tidak dibersihkan dan susu yang baru tidak boleh keluar.

Jangan dibiarkan terlalu lama untuk mengatasi masalah bengkak susu kerana boleh menyebabkan demam, jangkitan kuman dan mastitis, walaupon bengkak susu ini adalah normal bg ibu menyusu.

Cara Melegakan Bengkak Susu :-
- Susukan bayi anda sekerap yang boleh/ pam kerap setiap 2-3jam
- Menuam payudara dengan air suam supaya haba dapat mencairkan susu yang beku dan tersumbat di dalam salur beku.
- Dapatkan rehat secukupnya dan menyusukan bayi anda dalam posisi berbaring atau mengiring
- Teknik Pressure Massage - gunakan tapak tangan untuk menolak susu yang tersumbat kearah puting , cara ini agak sakit tapi membantu.
- Jika mempunyai anak yg lain dari baby yang masih menyusu, susu kan si anak tersebut kerana hisapan anak yang setahun- dua tahun keatas lebih kuat membantu keluarkan susu tersebut.
- Amalkan mengambil supplement "lecithin" kerana sangat-sangat membantu mengawal dan melegakan susu tersumbat.
(pakar penyusuan menyarankan pengambilan sebanyak 3,600-4,800 mg lecithin sehari dapat membantu melegakan susu tersumbat) 

Testimoni kawan saya :-
Pengalaman sendiri mengambil lecithin bagi merawat recurring blocked duct
Semasa Zana berumur 5 bulan, saya telah sering kali terkena blocked duct. Kejadian pertama berlaku apabila saya menjarakkan tempoh penyusuan dari satu sesi ke sesi seterusnya melebihi 3 jam berikutan terlalu ghairah untuk mengemas rumah dan tidak mahu diganggu selagi kerja tersebut belum siap. Akibatnya perkara tersebut memakan diri sendiri.
Segala kaedah rawatan telah saya cuba dari tuam dengan air panas ke urut ke pump dan direct feeding namun selang beberapa hari, ianya terjadi lagi. Selepas lebih kurang 2 minggu berlalu dan 3 - 4 kali kejadian blocked duct terpaksa saya lalui, saya dapati penghasilan susu saya telah terjejas dan tidak semeriah sebelumnya. 
Keadaan ini telah merisaukan saya kerana perjalanan penyusuan saya ketika masih terlalu jauh. Setelah membuat research dan pembacaan dari pelbagai sumber dan laman web penyusuan di Internet, saya telah memutuskan untuk mencuba lecithin kerana ramai yang mendakwa ianya mampu merawat recurring blocked duct seperti yang sedang saya lalui ketika itu.
Ternyata keputusan yang diambil tidak sia-sia kerana selepas saya menghabiskan 1 botol lecithin, Alhamdulillah keadaan saya menjadi bertambah baik dan sehingga ke hari ini Zana telah menjengah usia 21 bulan, saya tidak lagi mengalami masalah blocked duct selain penghasilan susu turut menjadi lancar semula.
Credit : Marina Nasir (www.beingmary.com)

✔ BERMINAT/ SEBARANG PERTANYAAN ? Sila Sms/Wassap " Lecithin" di 018-4044834 SEKARANG JUGA!!!
Untuk HARGA ISTIMEWA


Hubungi di :-
Facebook : https://www.facebook.com/azlina.aziz.336
Fanpage : https://www.facebook.com/RahsiaSusuIbuBanyak

✔ Dijamin HALAL
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan
✔ Terbukti Berkesan
✔ Harga Yang berpatutan 
✔ Exclusive ke grup penyusuan rahsia susu ibu banyak bersama saya Pakar Penyusuan Anda
✔ Konsultasi "PERCUMA" sepanjang pengambilan produk.

No comments:

Post a Comment